ОБЩИНА СИМИТЛИ, ОБЛАСТ БЛАГОЕВГРАД
Пк 2730,гр.Симитли, ул. “Хр. Ботев”№27, тел.0748/72138,72157,факс0748/7223,e-mail: Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
Проект
АНАЛИЗ НА ПОТРЕБНОСТИТЕ ОТ ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СИМИТЛИ
Анализа се изготвя от съответната община във връзка с чл. 196, ал. (3)от Закона за предучилищно и училищно образование /ЗПУО/. Подкрепата за личностно развитие на децата и учениците от Община Симитли се извършва там, където са децата и учениците, а именно детските градини и училищата. На територията на Община Симитли съществуват три училища и четири детски градини 1.СУ „Св. Св. Кирил и Методий” гр. Симитли;/ средищно училище/2. СУ „Св. Св. Кирил и Методий” с. Крупник; / средищно училище3. ОУ „Св. Паисий Хилендарски” с. Долно Осеново което е и защитено училище4.ДГ „ Радост” гр. Симитли с филиали „Ян Бибиян” и „Мечо Пух”5.ДГ „Детско царство’ с. Крупник с филиали във всички малки населени места: с. Полена; с. Полето; с. Черниче; с. Брежани 6. ДГ кв. Ораново7. ДГ с. Долно Осеново В тях се възпитават и обучават общо 1588 деца и ученици. В Детските градини общият брой деца е 492, като от тях 237 са ПГ 5/6 годишни.
В най- голямото общинско училище СУ „Св. Св. Кирил и Методий” гр. Симитли се обучават 696 ученици, а в по- малките училища съответно както следва; СУ „Св. Св. Кирил и Методий” с. Крупник- 259 ученици ОУ „Св. Паисий Хилендарски” с. Долно Осеново- 141 ученици Общият брой ученици на територията на Общината е 1096. Интегрирано се обучават 42 деца със СОП, обучението се извършва от квалифицирани кадри назначени от РЦПППО гр. Благоевград. За доброто възпитание и образование в общинските детски градини и училища се грижат 110 правоспособни и квалифицирани учители, определен процент от тях са преминали обучение в мултиетническа и интеркултурна среда. Броят на непедагогическия персонал е 94, който съдейства и помага за по добро протичане на възпитателно -образователния процес в ДГ и училищата. Във всяка детска градина има медицински сестри, които обгрижват най-малките деца. Има и патронажна сестра, която проследява здравословното развитие на децата. Във всички училища има оборудван медицински кабинет, а училището в Симитли разполага и с логопедичен кабинет. Почти навсякъде има психолози и педагогически съветници които спомагат за добрата работа в училищата и решаването на казуси при проблемни деца. Община Симитли работи съвместно с всички училища и спомага за развитието на талантливи деца, деца в неравностойно положение, деца застрашени от отпадане от училище и други такива форми.
Неприятна е тенденцията, че много от учениците завършвайки седми и осми клас предпочитат по-големия град а именно училища в гр. Благоевград.
ДЕЙНОСТИ ЗА ПОДКРЕПА, ИЗВЪРШВАНИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СИМИТЛИ:
1. Дейности в областта на науката и изкуствата за развитие на интересите, способностите, творческите заложби и изявата на децата, провеждани от:
• Училищата- СИП, извънкласни занимания, дейности по интереси
• Детски градини – школа по народни танци, футбол, английски и руски език.
• Общината- конкурси, спортни състезания, състезания съвместно с други организации, плувно лято, безплатни летни занимания организирани от общината, концерти, изложби и др.
• Читалища- детски школи за музикални инструменти, певческо и танцово изкуство, фолклор и актьорско майсторство.
- В Читалище „Св. Климент Охридски-1922” гр. Симитли се работи с около 110 деца, съответно в школи за българско народно пеене, дискобакет, мажоретки, народни тамци, пиано и акордеон, актьорско майсторство и др.
- В Читалище „Владимир Маяковски-1937” с. Крупник участват около 55 деца в школа по народно пеене, дискобалет и народни танци.
2. Дейности за подкрепа в областта на спорта. Спортът е по-добрия начин децата да пораснат, това е дисциплината която учи децата на дисциплина толерантност здравословен начин на живот и спортменски дух . За това общината полага огромни грижи за спортните площадки, съоръжения и школи за развитие на спорта.
• СК „Малки шампиони”-обща физическа подготовка- гимнастика детски и подвижни игри с футболен характер- момчета и момичета
• Школа – упражнения от гимнастиката в съчетание като композиция
• ФК „СЕПТЕМВРИ” СИМИТЛИ- Школа-Подготвителна група- Школа- Група деца- Школа - Група юноши- Школа - Група юноши старша възраст
• Школа по плуване
• Школа в детската градина за всички Подготвителни групи 6-годишни от всички детски градини два пъти в седмицата целогодишно се обучават деца за сметка на Общината в плувния басейн в ДГ „Радост’ Симитли
• Школа по бокс
• Школа Мотоклуб „Александър Моторспорт”
• Школа рафтинг клуб- Х- Клуб с. Черниче,- Курс по спасяване бърза вода- Курс инструктори по рафтинг
- Курс- обучение, умение за каране на каяк- Курс алпинизъм и пещерно дело
3. Дейности по превенция на ранното отпадане от училище, превенция на вредните влияния, на наркозависимостите, на насилието и тормоза в училище провеждат се от:
- училище
- община
- общински център по наркотични вещества- гр. Благоевград
4. Диагностична, рехабилитационна, корекционна и ресоциализираща работа с деца с увреждания и деца в риск. Осъществяват се от:
- Дневен център за деца и младежи с увреждания “Слънчев ден”
- отдел „Закрила на детето”
- Педагогически съветници и психолози към общинските училища
5. Ресурсно подпомагане на деца със СОП. Провежда се в детските градини, училищата и в Дневен център за деца и младежи с увреждания от педагози към учебните заведения и ресурсни учители от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование гр. Благоевград.
6. Педагогическа и психологическа подкрепа. Осъществяват се от: Педагогическите съветници и училищният психолог редовно провеждат срещи с родителите и учениците в уязвимо положение. - Работа на педагогическия съветник (ПС) с родители и ученици:- Среща разговори на ПС с родители и ученици, посещение по домовете, изпращане на писма до родителите и институции, свързани с проблемните ученици. Писмени предложения до инспектора на ДПС към II РУП, Дирекция „Соц. Подпомагане”Отдел ”Защита на детето”, общ. Симитли МКБППМН. - Работа на училищния психолог с родители и ученици. - Консултативна и корекционно- възпитателна дейност за успешно преодоляване проблемите при проблемни деца./Взаимен процес/- Провеждане на актуални мероприятия с цел превенция на зависимостите при подрастващото поколение.- Диагностични дейности на ученици с проблемни семейства. /Необразовани, за които образованието не е необходимо.- Социално- психологически тренинг /групови мероприятия „Щастливо дете” Изследване на училищен тормоз в детско- юношеска възраст. Агресия и насилие.
7. Логопедично- корекционна работа с деца с езикови и говорни нарушения. Извършва се от квалифицирани учители- логопеди към общинските учебни институции.
8. Стимулиране изявата и участието на децата в състезания, концерти, конкурси, олимпиади, пленери и др. В областта на науката и изкуствата чрез осигуряване на общински награди на деца с изявени дарби.
9.Общинска подкрепа на деца с изявени дарби и деца в риск чрез: - осигуряване на общинска стипендия на ученици и студенти в тежко социално положение - осигуряване на стипендии по реда на Наредбата за деца с изявени дарби - финансова подкрепа за изява и участия в местни, национални и международни конкурси в областта на изкуствата и спорта.
10. Безплатен транспорт за учениците обучаващи се в общината. Осигурен е безплатен транспорт от всяко средищно училище до населеното място на пътуващите ученици и обратно чрез специално изработена транспортна схема.
НЕОБХОДИМОСТ ОТ ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СИМИТЛИ
От обща подкрепа за личностно развитие се нуждаят всички деца и ученици, а допълнителна образователна подкрепа е необходима на 95 деца. За развитието на способностите на децата в областта на науката, изкуствата, спорта и за осигуряване на равен достъп до образование община Симитли е създала много добри условия, но по отношение на подкрепата на децата с обучителни трудности и децата в риск, има какво още да се желае. От таблица №1 се вижда, че броят на деца със СОП, които са били на ресурсно обучение през последните 4 учебни години, не намалява. А броят на децата с езиково- говорни нарушения е 23, тенденцията е също увеличаване на тези деца.ТАБЛИЦА №1
Брой деца 2013/14 2014/15 2015/16 2016/17Със СОП 36 38 35 42Логопедичен к-т 23 23 23 23
...................................... По мнение на специалните педагози в училищата методиката за работа с децата с обучителни трудности не е най-правилната. По мнение на логопеди тези деца имат проблем с паметта и концентрацията в учебния процес. Също така остарялата материално –техническа база не е добра предпоставка за добра работа. Крайно недостатъчни са часовете за ресурсно обучение 2 часа /седмично. Липсва яснота и по въпроса за нормата за преподавателска заетост на специалния педагог. Посочват се следните трудности при провеждане на интегрираното обучение на деца със СОП:- Недостатъчен брой часове за специално обучение ( два часа седмично),- Недостатъчен брой ресурсни учители,- Броят на децата с обучителни трудности е много по-голям от тези, които са определени за ресурсно подпомагане от Екипа за подкрепа, след оценка на индивидуалните им потребности. - Трудна комуникация с родителите,- Неразпознати навреме трудности в обучението, а с това и ненавременна психо- педагогическа диагностика ,- Липса на разбиране и подкрепа от страна на родителите, в много случаи поради неясна представа и осъзнаване на реалното състояние на ученика.
Нуждата от психологическа подкрепа за учениците в общинските образователни институции непрекъснато нараства. Проблемното поведение, проявите на агресия и насилие, разпространението и употребата на наркотици сред подрастващите, както и ранното отпадане от училище са явления с дълбоки социално- психологически корени. За тяхното преодоляване и превенция е необходима постоянна психологическа и терапевтична работа на училищните Екипи за подкрепа, съдействието на родителите и на цялата общественост.
Предложения за подобряване на ефективността на допълнителна образователна подкрепа за деца със СОП, деца с обучителни трудности и деца с езиково- говорни нарушения:
- осигуряване на ресурсени учители към всички общински образователни институции; -социални работници да консултират родителите на ученици с проблемно поведение; -подобряване на координацията между институциите; - за реализиране на общата и допълнителната подкрепа за личностно развитие в детските градини трябва да работят психолог и педагогически съветник, логопед, социален работник и ресурсни учители, в зависимост от оценката на индивидуалните потребности, извършена от екипа за подкрепа за личностно развитие на детето.- усъвършенстване на материалната база и наличие на постоянно присъстващи специалисти в детските заведения. - необходимост от ранно оценяване на потребностите от подкрепа за личностно развитие на децата и на риска от обучителни затруднения. -реални – обучения и квалификации на кадрите - Увеличаване на ЕРС за дете със СОП, като необходимо условие за разширяване и подобряване на допълнителната образователна подкрепа за личностно развитие на децата на територията на общината. Заключение: Образованието трябва да следва модерното общество в което живеем. Включването на подкрепата за личностно развитие като нов компонент в Закона за предучилищното и училищното образование и Държавните образователни стандарти, отваря пътя за трансформация на образователната среда и дава възможност за изграждане на позитивен психологически климат на приемане на различията.
ВУ